söndag, oktober 02, 2005

Söndagen blev lika mycket en fest för intellektet



(Bild: Min favoritflata Hanna Hallgren läser egna dikter i Vitrysslands monter.)

som de övriga dagarna varit. Jag kryssade mellan olika gayaktiviteter på scener och i montrar. Jag såg Hanna Hallgren (min favoritflata) läsa sina egna dikter i Vitrysslands monter och lyssnade på Stig-Åke Peterson när han frågade ut Famosh Danekhar om hennes öde - se inlägget nedan.

Europa har en mission till världen och det är frihet - yttrandefrihet, åsiktsfrihet och frihet från förtryck!!!

Jag lyssnade på Mark D Jordan när han talade om Queer Christianity på Svenska Kyrkans torg. I morgon talar han på Queerseminariet.

Fredrik Bedoire talade om den göteborgska synagogan ur arkitektonisk synvinkel och Sara Danielson talade om sin avhandling om Sven Hedin och hans djupt nazistiska, politiska engagemang i Tyskland. Hon efterlyste en omvärdering av hela den svenska historien från 1800-talet och framåt till krigsslutet. Det har jag efterfrågat länge.

Sen fick jag snabbt rädda lambda nordica från att försvinna gratis. De tidskrifter som varit inlämnade till kulturtidskriftsmontern slumpades nämligen bort gratis när klockan passerat treslaget. Lämnade tre nummer till de som ville ha den. Tog själv tidskriften komma och några nummer av Medusa - samt Ryska huset alldeles gratis.