fredag, oktober 10, 2008

General Motors tillbaka på 1950 års nivå


Under gårdagen handlades General Motors aktier på NYSE till priser som låg på nittonhundrafemtio års nivå. Aktien sjönk till $5.42.

Detta får återverkningar i Sverige. Efter att Ford lagt ett krispaket för Volvo, som drabbar Göteborg som ett klubbslag i nacken, så kommer GM förmodligen att få skära i SAABs produktlinje.

Vi ser bara början på en strypning av den svenska verkstadsindustrin. En industri med stolta traditioner. Eller jag borde säga en fortsättning på skrotandet av svenskt teknologiskt kunnande. En gång hade Göteborg en stolt varvsindustri som beundrades i hela världen. Arendalsvarvet, som byggdes 1963, konkurrerades ganska snart efter invigningen ut av japanska varv, som hade större kapacitet. 1989 stängdes varvet efter att under åttiotalet främst tillverkat oljeborrplattformar.

Nu är det länderna i Asien, som har hela försprånget inom framtidsindustrierna, med Japan i ledningen och Sydkorea på stark andraplats. Kina är förstås det land som kommer att dra det längsta strået av alla under den pågående globala finansieringskrisen. Dels för att man har en starkt undervärderad valuta, som är värd betydligt mer än vad den växlas till på internationella penningmarknader, dels för att man har ett fantastiskt handelsöverskott med andra länder på grund av de låga produktionskostnaderna i landet, vilket lett till en stark efterfrågan på kinsesikproducerade varor.

Ack ja - en gång i världen kom människor hit till Sverige för att studera våra industrirobotar - nu kommer man hit för att se hur vi organiserat äldrevården.

Tiderna förändras och vi med dem.